S T A T U T C E C H U
RZEMIOSŁ RÓŻNYCH W TARNOWIE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Cech Rzemiosł Różnych zwany dalej „Cechem” jest samorządną, społeczną, zawodową i gospodarczą organizacją rzemiosła zrzeszającą na zasadzie dobrowolności z zastrzeżeniem § 6 ust.2 niniejszego Statutu, rzemieślników i ich spółki w rozumieniu ustawy z dnia 22 marca 1989r. o rzemiośle (Dz. U. Nr 17 poz.92 ze zm.) oraz pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991r. o organizacjach pracodawców ( Dz. U. nr 55 poz. 235 ze zm. ).
- Cech jest terenową strukturą Związku Rzemiosła Polskiego jako reprezentatywnej organizacji pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego ( Dz. U. 2015 poz. 1240 ze zmianami ).
- Cech posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle ( Dz. U. nr 17 poz. 92 ze zm.), ustaw wymienionych w ust. 1 i 2 niniejszego Statutu.
§ 2
- Cech prowadzi działalność na terenie całego kraju.
- Cech zrzesza pracodawców – rzemieślników i inne osoby fizyczne oraz ich spółki wymienione w art. 2 ustawy o rzemiośle, prowadzące działalność w zakresie wszystkich branż rzemiosła na terenie Miasta Tarnowa oraz miast i gmin Powiatu Tarnowskiego: Ciężkowice, Gromnik, Lisia Góra, Pleśna, Radłów, Ryglice, Rzepiennik Strzyżewski, Skrzyszów, Tuchów, Tarnów, Wierzchosławice.
- Członkami Cechu mogą być rzemieślnicy i inne osoby fizyczne oraz ich spółki wymienione w art. 2 ustawy o rzemiośle prowadzące działalność gospodarczą na terenie gmin województw Małopolskiego i Podkarpackiego.
§ 3
- Cech nosi nazwę : Cech Rzemiosł Różnych w Tarnowie.
- Siedzibą Cechu jest miasto Tarnów.
- Symbolem władzy cechowej są insygnia składające się z łańcuchów ozdobnych oraz buzdyganu. Prawo noszenia insygniów przysługuje Starszemu i Podstarszym Cechu oraz innym członkom Zarządu, upoważnionym doraźnie przez Starszego Cechu.
§ 4
Cech może zrzeszać się w dowolnej organizacji rzemieślniczej.
II. ZADANIA CECHU.
§ 5
- Celem działania Cechu jest :
1.1 ochrona praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji państwowej , organów samorządu terytorialnego , sądów , związków zawodowych, urzędów i instytucji,
1.2 prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej, socjalnej i gospodarczej,
1.3 utrwalanie więzi środowiskowej i postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej polskiego rzemieślnika,
1.4 wykonywanie na podstawie upoważnienia Izby Rzemieślniczej , w której Cech jest zrzeszony, zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle, pracowników młodocianych zatrudnionych w Przedsiębiorstwach prowadzonych przez członków Cechu,
1.5 podejmowanie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania prawa, zwłaszcza przepisów ustawy o rzemiośle przez wszystkie osoby i instytucje, których dotyczyć to może. - Zadania określone w ust. 1 Cech może realizować poprzez:
2.1 Udzielanie swoim członkom porad i instruktażu oraz informacji w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu i prowadzeniem działalności gospodarczej.
2.2 Przedstawianie organom administracji państwowej i samorządu terytorialnego postulatów i wniosków dotyczących spraw Członków Cechu, a także interweniowanie u tych organów w przypadkach naruszenia prawa lub uzasadnionego interesu społecznego,
2.3 Udzielanie na zewnątrz informacji o usługach i rodzajach działalności produkcyjnej Członków Cechu, inicjowanie w tym kierunku wystaw , konkursów, a także propagowanie wśród członków myśli i postępu technicznego.
2.4 Pomoc instruktażowo – szkoleniową dla Członków Cechu w zakresie bhp, prawa pracy i wymogów sanitarno – epidemiologicznych, przepisów Unii Europejskiej itp.
2.5 Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, udzielanie pomocy przy sporządzaniu dokumentów podatkowych, ubezpieczeniowych i innych.
2.6 Rozpatrywanie skarg na działalność Członków Cechu,
2.7 Dokonywanie – na wniosek osoby zainteresowanej – fachowej oceny pracy wykonywanej przez Członków Cechu i wydawanie w tym przedmiocie opinii.
2.8 Organizowanie szkoleń oraz kursów w zakresie dokształcania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych Członków Cechu i zatrudnionych przez nich pracowników.
2.9 Współpracę z władzami oświatowymi i szkolnymi w przedmiocie dokształcania teoretycznego i praktycznego pracowników młodocianych rzemiosła.
2.10 Wykonywanie – na podstawie upoważnienia Izby Rzemieślniczej, w której Cech jest zrzeszony – zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych zatrudnionych przez Członków Cechu. 2.11 Organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej, oświatowej i rekreacyjnej dla Członków Cechu i ich rodzin oraz pracowników a także dla pracowników Cechu i ich rodzin. 2.12 Organizowanie i finansowanie obchodów świąt rzemieślniczych i innych uroczystości związanych z kultem religijnym, tradycjami rzemieślniczymi i inny . 2. 13 Wykonywanie innych zadań zleconych lub wynikających z zaistniałych potrzeb, łącznie z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie handlu , usług gastronomicznych oraz najmu lokali użytkowych na rzecz osób prawnych i fizycznych, w celu pozyskania środków na działalność statutową. 2.14 Uczestnictwo i wspomaganie akcji organizowanych przez inne instytucje związanych ze statutową działalnością Cechu.
III. CZŁONKOWIE – ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 6
- Członkami Cechu mogą być:
a) osoby fizyczne zawodowo wykonujące działalność gospodarczą z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji tej osoby i jej pracy własnej, w imieniu własnym i na rachunek tej osoby – jeżeli osoba taka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, lub
b) wspólnik spółki cywilnej osób fizycznych w zakresie wykonywanej przez nich wspólnie działalności gospodarczej – jeżeli spełniają oni indywidualnie i łącznie warunki określone w pkt. a, lub
c) wspólnik spółki cywilnej osób fizycznych w zakresie wykonywanej przez nich wspólnie działalności gospodarczej, jeżeli działalność gospodarcza jest wykonywana z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji przynajmniej jednego wspólnika i jego pracy własnej, pod warunkiem, że pozostałymi wspólnikami są małżonek, wstępni lub zstępni wspólnika oraz wszyscy wspólnicy łącznie są mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
d) spółki jawne, z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 2 lub 3 ustawy o rzemiośle, wszystkich wspólników i ich pracy własnej – jeżeli jest ona mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
e) spółki komandytowe osób fizycznych, z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 2 lub 3 ustawy o rzemiośle, wszystkich wspólników i ich pracy własnej – jeżeli jest ona mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
f) spółki komandytowo-akcyjne osób fizycznych, z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o rzemiośle, wszystkich wspólników i ich pracy własnej – jeżeli jest ona mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
g) jednoosobową spółkę kapitałową, powstałą na podstawie art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą, z wykorzystaniem swoich zawodowych kwalifikacji i pracy własnej – jeżeli powstała spółka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, lub
h) spółkę, o której mowa pod lit. d, e, f, g, jeżeli działalność gospodarcza jest wykonywana z wykorzystaniem zawodowych kwalifikacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lub 3 Ustawy o rzemiośle, przynajmniej jednego wspólnika i jego pracy własnej, pod warunkiem że pozostałymi wspólnikami są małżonek, wstępni lub zstępni wspólnika, lub
i) małżonek lub zstępny osoby, o której mowa pod lit. a) jeżeli uczestniczy w wykonywaniu przez tę osobę działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła.
j) osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, niebędące rzemieślnikami, zatrudniające nie więcej niż 250 pracowników.
- Do Cechu mogą być również przyjmowani członkowie wspierający będący osobami prawnymi wykonującymi działalność gospodarczą.
- Osoba fizyczna lub Spółka będąca rzemieślnikiem i wykonująca działalność rzemieślniczą oraz zatrudniająca pracowników w celu przygotowania zawodowego w rzemiośle, obowiązana jest uzyskać członkostwo Cechu, o ile nie jest członkiem Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Tarnowie, z zastrzeżeniem, że działalność tą prowadzi w granicach administracyjnych obszaru działania Cechu, o którym mowa w §1 ust. 5 Statutu.
- Osoby, które nabyły członkostwo w Cechu na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie niniejszego Statutu, zachowują swoje uprawnienia członkowskie do czasu ich wygaśnięcia, w przypadkach określonych w tym Statucie.
§ 7
- Warunkiem przyjęcia na członka Cechu jest złożenie deklaracji. Deklaracja powinna być złożona pod nieważnością w formie pisemnej. Deklaracja powinna być podpisana przez zainteresowanego , zawierać jego imię i nazwisko , adres zamieszkania oraz oświadczenie dotyczące przestrzegania i realizacji uchwał walnego zgromadzenia (zebrania delegatów) łącznie z gotowością uiszczania składek członkowskich.
- Organem uprawnionym do przyjmowania członków jest Zarząd .
- Uchwała w sprawie przyjęcia powinna być podjęta najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia złożenia deklaracji.
- Osoby, które nabyły członkostwo w Cechu z mocy ustawy o wykonywaniu i organizacji rzemiosła zachowują uprawnienia członkowskie jeżeli spełniają warunki określone w art.2 ust.2 ustawy z dnia 23 marca 1989r. o rzemiośle.
§ 8
- O decyzji przyjęcia lub odmowy przyjęcia na członka Cechu zawiadamia się pisemnie zainteresowanego w ciągu 2 tygodni od dnia jej podjęcia. Zawiadomienie o odmowie przyjęcia powinno zawierać uzasadnienie.
- Od odmownej decyzji Zarządu zainteresowanemu służy odwołanie do walnego zgromadzenia w ciągu 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie powinno być rozpatrzone przez walne zgromadzenie na najbliższym zgromadzeniu , nie później niż w ciągu roku od daty jego złożenia.
§ 9
- Członkowie Cechu mają prawo:
1.1 korzystać z pomocy i świadczeń Cechu w zakresie określonym w § 5 statutu
1.2 wybierania i wybieralności do organów Cechu,
1.3 zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia Cechu,
1.4 wnoszenia odwołań od uchwał zarządu Cechu – dotyczących praw członka do walnego zgromadzenia,
1.5 obecności na obradach organów Cechu przy rozpatrywaniu odwołań, stawianych im zarzutów i skarg oraz udzielania wyjaśnień,
1.6 wglądu w protokoły walnych zgromadzeń i rocznego sprawozdania zarządu Cechu, protokoły i pisma pokontrolne oraz sprawozdania z wykonywania zaleceń,
1.7 uzyskiwanie od organów Cechu-na walnych zgromadzeniach, zebraniach sekcji cechowych lub innych formach informacji o działalności Cechu, jego wynikach oraz zamierzeniach,
1.8 oznakowania zakładu emblematem lub napisem ustalonym przez zarząd, informującym o przynależności do Cechu.
- Nie ma prawa wybieralności członek Cechu, który:
2.1 został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu powszechnego,
2.2 został pozbawiony prawa wybieralności prawomocnym orzeczeniem sądu cechowego,
2.3 zalega z wpłacaniem składki cechowej powyżej trzech miesięcy, mimo wezwania, o którym mowa w § 25 ust.3 statutu.
§ 10
Członkowie Cechu obowiązani są:
- przestrzegać prawo, zasady etyki zawodowej i godności zawodowej oraz zasady współżycia społecznego,
- stosować się do przepisów statutu oraz uchwał organów organizacji rzemieślniczych,
- regularnie wpłacać składki cechowe w obowiązującej wysokości,
- poddawać kontroli działalność swego zakładu w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła,
- podnosić jakość usług oraz kulturę obsługi klientów,
- rzetelnie, sumiennie i terminowo wykonywać zlecone przez klientów prace, a w razie reklamacji w ten sam sposób rozpatrywać je i załatwiać.
§ 11
Członek Cechu jest obowiązany w ciągu 30 dni zawiadomić Cech o zaniechaniu wykonywania rzemiosła lub o przeniesieniu siedziby zakładu rzemieślniczego poza teren działalności Cechu.
§ 12
Członkostwo w Cechu ustaje na skutek :
- wystąpienia.
- wykreślenia.
- wykluczenia – wg § 43 statutu.
§ 13
- Członek Cechu może wystąpić z niego za wypowiedzeniem . Wypowiedzenie powinno być dokonane pod nieważnością w formie pisemnej.
- Wystąpienie członka z Cechu następuje po upływie trzech miesięcznego okresu, od dnia zgłoszenia pisemnego wypowiedzenia do Zarządu Cechu , licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło wypowiedzenie. W szczególnych przypadkach za zgodą zarządu wystąpienie członka z Cechu nastąpić może bez okresu wypowiedzenia.
§ 14
Wykreślenie członka z Cechu następuje w przypadkach utraty przez niego statutowych uprawnień do zrzeszania się w Cechu
§ 15
Uchwałę o wykreśleniu członka podejmuje Zarząd.
§ 16
- O wykreśleniu członka Cech obowiązany jest powiadomić zainteresowanego pisemnie w ciągu 14 dni od daty podjęcia decyzji, oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości odwołania.
- Uchwała w sprawach określonych w ust. 1 staje się skuteczna z datą doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o wykreśleniu wraz z uzasadnieniem. Zawiadomienie zwrócone na skutek nie zgłoszenia przez niego zmiany adresu, lub nie podjęcie w terminie przesyłki , ma moc prawną doręczenia.
- Członkowi wykreślonemu przysługuje prawo odwołania się w sposób i terminie określonym w 60 statutu.
- Członek wykreślony ma prawo być obecny na walnym zgromadzeniu w czasie rozpatrywania jego odwołania i popierać je oraz składać wyjaśnienia
- O terminie walnego zgromadzenia na którym ma być rozpatrzona sprawa odwołującego się , powinien on być powiadomiony przez zarząd pod wskazanym przez siebie w odwołaniu adresem w sposób określony w 25 ust. 1 statutu.
- W przypadku uwzględnienia przez walne zgromadzenie odwołania od uchwały zarządu w sprawie wykreślenia – zainteresowany zachowuje ciągłość członkostwa w Cechu.
§ 17
- Wysokość składki cechowej ustala walne zgromadzenie uwzględniając finansowanie działalności organizacyjno – samorządowej Cechu, oraz inne jego wydatki i wydatki na działalność statutową właściwej izby rzemieślniczej. O wysokości składki cechowej, Cech zawiadamia członków ze wskazaniem podstawy obliczenia składki, oraz terminu jej płatności.
- Nie uregulowane w ciągu 3 miesięcy od przesłania upomnienia składki ,dochodzone będą w drodze postępowania sądowego.
§ 18
- Uchwałą walnego zgromadzenia można nadać godność :
- „Honorowego Starszego” lub „ Honorowego Członka Cechu” osobom , które położyły szczególne zasługi dla Cechu lub rozwoju rzemiosła ,a nie prowadzą zakładów rzemieślniczych .
- „ Honorowego Członka Cechu” osobom, które przez ostatnie 10 lat były członkami Cechu i z powodu przejścia na emeryturę lub rentę zaprzestały działalności rzemieślniczej.
- Osoby posiadające tytuły honorowe mają prawo brać udział w walnych zgromadzeniach z głosem doradczym , oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i kulturalnych Cechu w zakresie przysługującym członkom.
IV. ORGANY CECHU
§ 19
- Organami Cechu są:
a) Walne Zgromadzenie Członków
b) Zarząd
c) Komisja Rewizyjna
d) Sąd Cechowy - Członek Cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. b) , c) i d).
- Osoba pełniąca funkcję w organach statutowych ma obowiązek przy pełnieniu tej funkcji przestrzegać przepisów prawa, Statutu i uchwał organów statutowych organizacji rzemieślniczych, postępować sumiennie i uczciwie, zgodnie z zasadami współżycia społecznego i interesem reprezentowanego środowiska.
- Wybory Starszego Cechu oraz organów, o których mowa w ust. 1 dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Kandydatów na Starszego Cechu, do Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Cechowego mają prawo zgłaszać: ustępujące organy, sekcje oraz delegaci. Odwołanie członka organu następuje w głosowaniu tajnym.
- Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organ Cechu uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
- Za udział w posiedzeniach organów cechu, z wyjątkiem walnego zgromadzenia, członkowie mogą otrzymywać diety i zwrot kosztów podróży według zasad ustalonych przez Zarząd .
A. Walne zgromadzenie członków
§ 20
Walne zgromadzenie jest najwyższym organem Cechu powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.
§ 21
Do zakresu działania walnego zgromadzenia należy :
- uchwalanie statutu i jego zmian,
- wybór i odwołanie starszego cechu i pozostałych członków zarządu, członków komisji rewizyjnej i sądu cechowego oraz zastępców członków,
- określanie wysokości składek cechowych, opłat za świadczenia cechu oraz dobrowolnych świadczeń rzemieślników,
- uchwalanie planów i programów rozwoju rzemiosła, planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej Cechu,
- rozpatrywanie sprawozdań zarządu i komisji rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz podejmowanie uchwał co do wniosków członków Cechu, zarządu i komisji rewizyjnej w tych sprawach i udzielania absolutorium członkom zarządu,
- podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji samorządu rzemiosła lub wystąpieniu z nich,
- upoważnienie zarządu do zaciągania pożyczek oraz zbywania ruchomości cechu mających wartość historyczną, artystyczną i naukową,
- uchwalanie regulaminu obrad walnego zgromadzenia,
- nadawanie godności Honorowego Członka Cechu ,
- rozpatrywanie odwołań członków cechu od uchwał zarządu cechu.
- wybieranie delegatów na zjazd delegatów samorządu rzemiosła,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawianych do rozpatrzenia w trybie przewidzianym w statucie.
§ 22
Odwołanie członka zarządu, komisji rewizyjnej lub sądu cechowego przed upływem kadencji może nastąpić przez walne zgromadzenie większość 2/3 głosów oddanych w głosowaniu tajnym.
§ 23
- Jeżeli Cech liczy więcej niż 300 członków – walne zgromadzenie zastępuje się zebraniem delegatów.
- Delegatów wybierają sekcje zawodowe na okres kadencji Zarządu. Przy liczbie członków Cechu ponad 300 do 600 wybiera się1delegata na 6 członków, ponad 600 członków 1 delegata na 8 członków.
- Do zebrania delegatów zastępującego walne zgromadzenie członków stosuje się odpowiednie przepisy o walnych zgromadzeniach.
- Na żądanie ¼ ogółu członków zwołuje się walne zgromadzenie w pełnym składzie.
§ 24
- Walne zgromadzenie zwołane jest przynajmniej jeden raz w roku, najpóźniej w ciągu 6 m-cy po upływie roku obrachunkowego. Walne zgromadzenie zwołuje, na podstawie uchwały zarządu Starszy Cechu lub jego zastępca – Podstarszy Cechu.
- Ponadto zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu walnego zgromadzenia na żądanie :
a) komisji rewizyjnej,
b) ¼ ogólnej liczby delegatów.
- Żądanie zwołania walnego zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
- W przypadkach wskazanych w ust. 2 walne zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 6 tygodni od daty złożenia żądania. Jeżeli to nie nastąpi walne zgromadzenie może zwołać komisja rewizyjna lub komisja wybrana przez ¼ liczby delegatów.
§ 25
- O czasie, miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia Zarząd zawiadamia wszystkich członków lub delegatów i izbę rzemieślniczą listem lub innym sposobem z potwierdzeniem odbioru, co najmniej 14 dni przed terminem zebrania. W walnym zgromadzeniu mogą brać udział inne zaproszone osoby.
- W zawiadomieniu o walnym zgromadzeniu należy zamieścić również informację o wyłożeniu do wglądu w biurze Cechu – odpowiednio do porządku obrad następujących materiałów:
a) zamknięcie rachunkowe za rok ubiegły,
b) sprawozdania zarządu,
c) projekt podstawowych uchwał,
d) protokół poprzedniego zebrania.
- Członkom, którzy zalegają z uiszczeniem składek cechowych powyżej 3 m-cy należy w zawiadomieniu przypomnieć, że w przypadku nie przedłożenia dowodu zapłacenia zaległej składki – będą pozbawieni prawa wybieralności do organów Cechu.
§ 26
- Walne zgromadzenie otwiera Starszy lub Podstarszy Cechu. Walne zgromadzenie wybiera spośród członków cechu prezydium w składzie : przewodniczący , zastępca przewodniczącego i sekretarz.
- Przewodniczący zgromadzenia ma prawo , po uprzednim trzykrotnym upomnieniu, wykluczyć ze zgromadzenia osoby, które nie stosują się do zarządzeń porządkowych.
- Szczegółowe zasady i tryb walnego zgromadzenia określa regulamin.
§ 27
- Walne zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniami 25 statutu jest zdolne do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba obecnych przy ich podejmowaniu wynosi co najmniej ¼ części delegatów.
- W przypadku braku wymaganej liczby delegatów określonych w ust.1 walne zgromadzenie może odbyć obrady w drugim terminie, w tym samym dniu i miejscu, po upływie ½ godziny od pierwszego terminu i jest ono prawomocne do podejmowania uchwał.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi
- Uchwały o zmianie statutu, uzupełnieniu porządku obrad, oraz w sprawach wprowadzonych dodatkowo na porządek obrad, wymagają dla swej ważności co najmniej 2/3 głosów obecnych uprawnionych do głosowania. Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany statutu.
- W głosowaniu na walnym zgromadzeniu biorą udział jedynie członkowie cechu, poprzez podniesienie mandatu.
§ 28
- Uchwały na walnym zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej. Na żądanie większości obecnych członków walne zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
- Protokół walnego zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz.
B. Zarząd Cechu
§ 29
Zarząd Cechu jest organem wykonawczym cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
§ 30
- Zarząd składa się z 5 do 9 osób w tym ze Starszego Cechu, dwóch Podstarszych, Sekretarza, Skarbnika. Walne zgromadzenie wybiera oddzielnie Starszego Cechu, pozostałych Członków Zarządu razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% głosów plus jeden z oddanych głosów ważnych.
- Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera 2 Podstarszych, sekretarza i skarbnika.
- Kadencja zarządu trwa 4 lata.
- Do Zarządu Cechu mogą być wybierani jedynie Członkowie Cechu.
- Kandydat na Członka Zarządu powinien posiadać co najmniej 3-letni okres członkostwa w Cechu.
- Walne zgromadzenie może odwołać tych Członków Zarządu, którym nie udzieliło absolutorium. W tym przypadku nie stosuje się przepisu 27 ust.4 statutu.
§ 31
- W razie odwołania lub ustąpienia członka zarządu przed upływem kadencji, do zarządu wchodzi do końca kadencji zastępca członka w kolejności otrzymanej ilości głosów, a w przypadku równości głosów- według kolejności umieszczenia na liście.
- W przypadku ustąpienia lub odwołania starszego cechu do czasu wyboru przez najbliższe walne zgromadzenie sprawozdawczo – wyborcze , zastępuje go Podstarszy.
§ 32
Zarząd prowadzi wszystkie sprawy cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych organów cechu.
§ 33
- Do zakresu działania zarządu należy kierowanie całokształtem działalności cechu, a w szczególności :
a) reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów administracji i sądów, organizacji społecznych i gospodarczych,
b) gospodarowanie funduszami i majątkiem cechu, z zastrzeżeniem uprawnień walnego zgromadzenia wskazanych w 21,
c) zwoływanie walnych zgromadzeń i przygotowywanie wniosków na te zgromadzenia,
d) powoływanie komisji spośród członków cechu, na okres kadencji zarządu,
e) realizowanie ustalonych zasad współdziałania ze spółdzielniami rzemieślniczymi,
f) powoływanie i odwoływanie kierownika biura cechu oraz ustalanie wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi zasadami płac,
g) rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów na niewłaściwe lub nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków cechu,
h) ustalanie zakładowego systemu wynagradzania,
i) przyjmowanie oraz wykreślanie członków cechu.
§ 34
- Posiedzenia zarządu odbywają się co najmniej raz na miesiąc.
- Na wniosek komisji rewizyjnej posiedzenie zarządu powinno odbyć się w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 35
- Posiedzenia zarządu zwołuje starszy cechu lub podstarszy.
- O czasie i miejscu posiedzenia zarządu powiadamia się 7 dni przed terminem wszystkich członków zarządu .
- W posiedzeniach zarządu uczestniczy kierownik biura z głosem doradczym.
§ 36
- Uchwały zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków, w tym Starszego lub Podstarszego cechu.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia zarządu.
- Szczegółowe zasady i tryb pracy Zarządu i jego komisji określają regulaminy uchwalone przez Zarząd.
C. Komisja Rewizyjna
§ 37
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Cechu, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia oraz orzecznictwa Sadu Cechowego.
- Komisja rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków Cechu na okres kadencji Zarządu.
- Walne zgromadzenie wybiera Członków Komisji Rewizyjnej razem.
- Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Warunkiem wyboru do Komisji Rewizyjnej jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50 % plus jeden z oddanych głosów ważnych.
- Kandydat na członka Komisji Rewizyjnej powinien posiadać co najmniej 3 letni okres członkostwa w Cechu.
§ 38
- Do zadań komisji rewizyjnej należy :
a) badanie przynajmniej raz na pół roku działalności statutowej cechu, z tym że na wniosek ¼ ogólnej liczby zarządu cechu badanie powinno być przeprowadzone w każdym czasie,
b) badanie rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) oraz zgłaszanie walnemu zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
c) składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności,
d) przedkładanie walnemu zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium zarządowi,
e) wydawanie zaleceń zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
- Szczegółowe zasady i tryb pracy komisji określa regulamin uchwalony przez komisję rewizyjną.
D. Sąd Cechowy
§ 39
Członkowie cechu podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.
.
§ 40
- Sąd cechowy składa się z 3 członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród Członków Cechu na okres kadencji Zarządu. Walne Zgromadzenie wybiera członków Sądu Cechowego razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50 % plus jeden z oddanych głosów ważnych.
- Kandydat na członka sądu cechowego powinien posiadać co najmniej 3 letni okres członkostwa w Cechu.
- Na pierwszym posiedzeniu Sąd wybiera spośród siebie : przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.
§ 41
- Sąd cechowy rozpatruje sprawy na wniosek zarządu lub z własnej inicjatywy.
- Sąd cechowy orzeka w składzie co najmniej 3 członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
§ 42
- Sąd cechowy może orzekać następujące kary :
a) upomnienie
b) nagana
c) pozbawienie prawa wybieralności do organów cechu na okres do 3 lat
d) wykluczenie
- W przypadku rozpatrywania sprawy członka sąd cechowy może niezależnie od orzeczenia kary zgłosić wniosek o odwołanie z pełnionych funkcji w organach statutowych organizacji rzemieślniczych.
- W przypadku rozpatrywania sprawy powstałej wskutek skarg korzystających ze świadczeń członka i uznaniu skargi za zasadną sąd niezależnie od orzeczenia kary , może zalecić naprawienie wyrządzonej szkody materialnej.
§ 43
- Wykluczenie członka z cechu może nastąpić jedynie z ważnej przyczyny , w przypadku gdy z jego winy dalsze członkostwo sprzeczne jest z postanowieniami statutu cechu zasadami współżycia społecznego. Przy podejmowaniu decyzji o wykluczeniu członka z cechu, sąd zasięga obligatoryjnie opinii radcy prawnego.
- Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w szczególności :
a) popełnienie przestępstwa w celu uzyskania korzyści materialnych lub z innych niskich pobudek, jeżeli przestępstwo zostało stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu,
b) umyślne działanie na szkodę cechu,
c) uporczywe niewykonywanie podstawowych obowiązków członkowskich,
d) naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.
§ 44
- Od orzeczenia sądu cechowego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu odwoławczego, działającego w organizacji której członkiem jest cech, w ciągu 1 miesiąca od doręczenia orzeczenia.
- Orzeczenie rzemieślniczego sądu odwoławczego jest ostateczne.
§ 45
Wykonywanie prawomocnych orzeczeń sądu należy do zarządu cechu.
§ 46
Szczegółowe postępowanie określa regulamin uchwalony przez walne zgromadzenie.
V. SEKCJE TERENOWE I BRANŻOWE
§ 47
- Członkowie cechu wykonujący rzemiosło na terenie jednej lub kilku gmin mogą tworzyć sekcje terenowe.
- Członkowie cechu wykonujący jednakowe lub pokrewne rzemiosła mogą tworzyć sekcje zawodowe.
- W cechu mogą działać sekcje zawodowe i terenowe. Delegatów na walne zgromadzenia wybierają sekcje wskazane w 23 statutu.
- Powoływanie sekcji należy do właściwości zarządu cechu.
- Pierwsze zebranie sekcji zwołuje zarząd cechu. Zebranie wybiera przewodniczącego sekcji i jego zastępcę. Zakres zadań przewodniczącego sekcji określa zarząd cechu. Przewodniczący sekcji może uczestniczyć w posiedzeniach zarządu cechu z głosem doradczym.
- Do zadań sekcji należy :
a) oddziaływanie na rzemieślników w kierunku zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań społeczno – gospodarczych rzemiosła,
b) prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie etyki zawodowej rzemiosła,
c) wnioskowanie w sprawach rozwoju rzemiosła danego regionu lub zawodów,
d) otaczanie opieką uczniów pobierających naukę zawodu oraz udzielanie pomocy rzemieślnikom prowadzącym nowe zakłady rzemieślnicze,
e) aktywizowanie rzemieślników do udziału w pracy społecznej.
- Ewentualne wydatki sekcji pokrywane mogą być w ramach planu finansowego cechu, po uzgodnieniu z zarządem.
- Sekcje nie mają uprawnień do występowania na zewnątrz, a opinie swe i postulaty przedstawiają zarządowi cechu.
VI. KOMISJE ZARZĄDU CECHU
§ 48
- Dla wykonania zadań zarząd cechu może powoływać komisje. W zakresie szerzenia etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła oraz właściwego rozpatrywania skarg na działalność zrzeszonych członków, zarząd może powołać komisję kontroli zakładów oraz komisję do spraw skarg i wniosków.
- Komisje powołane przez zarząd mają charakter doradczy i opiniujący, a wnioski ze swych czynności przedstawiają zarządowi.
- Kadencja komisji jest równa kadencji zarządu.
§ 49
- W skład komisji powoływani są członkowie odznaczający się wysokim poziomem etyki zawodowej i kwalifikacji zawodowych.
- Komisje mogą korzystać, za zgodą zarządu z opinii rzeczoznawców.
§ 50
- Do zadań komisji kontroli zakładów należy wizytowanie i analizowanie działalności tych zakładów w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej, podstawowych przepisów związanych z wykonywaniem rzemiosła i rzetelnego wykonywania rzemiosła.
- W toku kontroli ( wizytacji ) komisja powinna zwracać uwagę rzemieślnikowi na stwierdzone uchybienia oraz omówić z nim i wyjaśnić zasady prawidłowego prowadzenia zakładu.
§ 51
Do zadań komisji do spraw skarg i wniosków należy badanie i analizowanie skarg na działalność zrzeszonych członków oraz rozpatrywanie wniosków zmierzających do usprawnienia działalności Cechu.
§ 52
Tryb pracy i szczegółowe zadania komisji określa Zarząd Cechu.
VII. ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ CECHU
§ 53
- Środki finansowe cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.
- Gospodarka finansowa cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalane przez walne zgromadzenie cechu. Zasadą gospodarki finansowej cechu jest samowystarczalność cechu.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej cechu oraz zasady wynagradzania zatrudnionych w cechu pracowników uchwala walne zgromadzenie.
§ 54
Cech uczestniczy w finansowaniu działalności samorządowo – organizacyjnej izby rzemieślniczej, opłacając składkę członkowską w wysokości i według zasad ustalonych przez zjazd izby. Jednocześnie kierując się zasadą samowystarczalności , w miarę posiadanych środków Cech może finansować potrzeby oświatowe i społeczno – wychowawcze rzemiosła .
VIII. BIURO CECHU
§ 55
- Kierownik biura cechu kieruje pracą biura, przygotowuje materiały na posiedzenia organów cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał organów cechu.
- Kierownik biura jest odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności cechu obowiązujących przepisów.
- W przypadku gdy wykonywanie uchwał lub decyzji organu cechu mogłoby spowodować naruszenie prawa, kierownik biura cechu powinien wystąpić do organu, który uchwałę lub decyzję podjął, o jej zmianę lub uchylenie.
- Kierownik biura bierze udział w obradach walnego zgromadzenia oraz w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
- Kierownik biura odpowiada za pracę biura przed zarządem cechu.
§ 56
- Kierownikiem biura cechu może zostać osoba posiadająca co najmniej wykształcenie wyższe.
- W uzasadnionych przypadkach zarząd cechu może zwolnić kandydata na kierownika biura Cechu z obowiązku legitymowania się wyższym wykształceniem.
§ 57
Kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu kodeksu pracy jest kierownik biura cechu.
IX. REPREZENTACJA CECHU
§ 58
Cech reprezentowany jest na zewnątrz przez Starszego lub Podstarszego Cechu oraz kierownika biura lub księgową cechu w zakresie udzielonego im pełnomocnictwa .
§ 59
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków składają Starszy lub Podstarszy Cechu łącznie z kierownikiem biura , a w okresie jego nieobecności łącznie z upoważnionym przez kierownika biura pracownikiem biura cechu.
- Zarząd może udzielić kierownikowi biura cechu oraz księgowej cechu pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności prawnych, związanych z kierowaniem bieżącą działalnością cechu lub jego zakładem , a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych .
X. POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE
§ 60
- Od decyzji zarządu wydanych w sprawach wynikających ze stosunku członkowstwa, zainteresowany może wnieść odwołanie do walnego zgromadzenia.
- Termin wniesienia odwołania wynosi 14 dni, licząc od daty doręczenia zainteresowanemu decyzji wraz z uzasadnieniem oraz pouczeniem o trybie i terminie odwołania.
- Walne zgromadzenie rozpatruje odwołanie na najbliższym zgromadzeniu , lecz nie później niż w ciągu roku od daty otrzymania przez cech.
- Organ odwoławczy powinien rozpatrzyć odwołanie wniesione po upływie terminu , jeżeli opóźnienie nie przekracza sześciu miesięcy, a odwołujący usprawiedliwił je wyjątkowymi okolicznościami.
- Cech obowiązany jest doręczyć odwołującemu odpis uchwały organu odwoławczego wraz z jej uzasadnieniem w terminie 14 dni od daty podjęcia uchwały.
XI. LIKWIDACJA CECHU
§ 61
Cech przechodzi w stan likwidacji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, powziętej większością ¾ głosów.
Podpisy:
Starszy Cechu – Stanisław Klonowicz
Kierownik Biura Cechu – Jan Światłowski